• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

SolarEdge Home Inline Meter: de basis voor efficiënt energiemanagement

solaredge energiemeter
Bijgewerkt op 22. augustus 2023
5 min. leestijd
renske-holwerda
Renske Holwerda

Als je klant inzicht wil hebben in wat hij verbruikt en teruglevert, heeft hij een energiemeter nodig. Een van de paradepaardjes in de Memodo-shop is de SolarEdge Home Inline Meter, die optimaal samenwerkt met andere SolarEdge-producten. Maar wat is de Inline Meter precies? En waarom is het slim om hem direct samen met de SolarEdge-omvormer te installeren bij je klant? Je ontdekt het in deze blogpost.

Waarom een energiemeter?

Maar eerst: waarom zou je je klant überhaupt moeten adviseren een energiemeter te laten installeren?

Een energiemeter is in zijn simpelste vorm een energiemonitoringsysteem waarmee het verbruik van individuele apparaten gemeten kan worden.

Er bestaan ook energiemeters, zoals de P1-meter van het bekende HomeWizard, die het totale verbruik (zowel stroom als gas) en de teruglevering kunnen monitoren.

Energiemeters geven dus inzicht en helpen op die manier bewuster met energie om te gaan.

Grofweg zijn er twee soorten energiemeters te onderscheiden:

  1. Een P1-meter. Dit is een apparaat dat je klant kan koppelen aan de slimme meter (eigendom van de netwerkbeheerder) in zijn meterkast. De P1-meter van HomeWizard is hiervan een voorbeeld.
  2. Een externe slimme meter, zoals de SolarEdge Home Inline Meter, de SMA Sunny Home Manager 2.0 of de GoodWe Smart Meter GM3000(C). Deze externe slimme meter wordt direct onder de slimme meter van je netwerkbeheerder geplaatst in je meterkast.

Capaciteit thuisbatterij bepalen

Energiemeters (P1-meters en externe slimme meters) geven je klant niet alleen inzicht in zijn verbruik, maar helpen jou als installateur ook om de juiste capaciteit van een thuisbatterij te bepalen. Hiervoor is het namelijk noodzakelijk om inzicht te hebben in het huidige en toekomstige verbruik van je klant en wat hij teruglevert.

Bij een te kleine batterij is de batterij snel vol en wordt de resterende zelfopgewekte stroom het net opgestuurd.

Dat heeft verschillende nadelen:

  • Je klant gooit gratis zonnestroom weg en moet op een later moment weer dure stroom van het net halen
  • Je klant kan zijn batterij bij negatieve prijzen niet laden met gratis stroom van het net
  • Je klant moet bij negatieve prijzen mogelijk zelfs betalen om terug te mogen leveren

Een batterij kan ook te groot zijn. Dan raakt hij overdag niet vol en 's nachts niet leeg. Dat is zonde, want dan betaalt je klant voor opslagcapaciteit die hij niet gebruikt.

Met een energiemeter die inzicht geeft in het totale verbruik en de teruglevering kan je klant de opslagcapaciteit kiezen die bij zijn situatie past. Ideaal is als de thuisaccu voor zelfconsumptie net iets groter is als de gemiddelde avond- en nachtconsumptie van je klant.

Wat is de SolarEdge Home Inline Meter?

De SolarEdge Home Inline Meter is een externe slimme meter. Hij werkt - uiteraard - samen met andere producten van SolarEdge en geeft jouw klanten met zonnepanelen realtime inzicht in wat ze opwekken, wat er direct verbruikt wordt en wat er netto wordt teruggeleverd. Dit alles doet de Inline Meter met een afwijking van minder dan 1%.

Via de mySolarEdge-app kunnen je klanten hun data op elk moment inzien en op basis daarvan actie ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van gedrag: huishoudelijke apparaten gebruiken wanneer er een overschot aan zonne-energie is, of als de elektriciteitsprijzen laag zijn.

Ook kunnen je klanten, naast een PV-omvormer, nog meer SolarEdge-producten toevoegen, zoals een batterij of een laadstation voor de elektrische auto.

Op deze manier helpt de Inline Meter je klanten, zeker nadat de salderingsregeling is afgeschaft, de terugverdientijd van hun zonnepaneleninstallatie te verkorten en flink te besparen op hun energierekening.

Waarom het slim is om de Inline Meter direct samen met de omvormer te installeren?

De Inline Meter wordt momenteel nog niet standaard geïnstalleerd bij een PV-systeem met SolarEdge-producten. Bij Memodo adviseren we met klem om dit wel te doen.

Enerzijds krijgt je klant dan meteen inzicht in zijn optimalisatie- en dus besparingsmogelijkheden en kan hij naar behoefte andere SolarEdge-producten toevoegen aan zijn SolarEdge Home-ecosysteem. Zo kan hij nog slimmer met zijn energie omgaan.

Anderzijds heeft een klant een Inline Meter nodig als hij een batterij (van SolarEdge of een ander merk) wil aansluiten op zijn SolarEdge-omvormer(s). Op een later moment een Inline Meter installeren betekent dat de meterkast weer aangepast moet worden. Dit leidt dus tot extra kosten voor je klant.

Een installatie met een enkelfase HD-wave omvormer is dus pas ‘400V batterij-ready’ op het moment dat de enkelfase Inline Meter daadwerkelijk geplaatst is. Alleen met een al geïnstalleerde Inline Meter in de meterkast wordt het een kwestie van de 400V neerzetten, instellen en klaar. Voor de driefase hybride omvormers 48RWS (StorEdge) en 48RWB (Home Hub) is een driefase SolarEdge Inline Meter vereist.

Met een energiemeter van derde partijen, zoals de P1-meter van HomeWizard, wordt een HD-wave-omvormer dus niet 400V batterij-ready. Daar is echt een Inline Meter van SolarEdge voor nodig.

SolarEdge Home Inline Meter bij Memodo

Als partner van SolarEdge vind je de Inline Meter uiteraard ook in onze webshop. Hij is beschikbaar voor zowel 1 fase- als 3 fasen-omvormers. Handig voor jou als installateur is dat de stroomspoelen al in de Inline Meter zijn verwerkt en je hem dus eenvoudig kunt installeren in elke standaardmeterkast.

Hulp nodig bij het kiezen van het beste toekomstbestendige systeem voor jouw klanten? Onze energie-experts zitten voor je klaar. Bel ze op 088-0087200 of mail naar sales@remove-this.memodo.nl.

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen
    Cookies @ Memodo. Daarmee is jouw bezoek aan Memodo extra lekker.

    Meer informatie