• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

Dynamic Load Balancing: laad je elektrische auto zo snel en veilig mogelijk op

Auto die aan de laadpaal staat. De laadpaal is aan het huis verbonden.
Kennis over e-mobility
Bijgewerkt op 18. mei 2023
5 min. leestijd
renske-holwerda
Renske Holwerda

Handig hoor, zo'n laadpaal aan huis waarmee je klant zijn auto op elk gewenst moment kan opladen. Minder handig: de auto wordt vaak bij thuiskomst aan de lader gehangen. Precies op het moment dat je klant gaat koken en er dus ook andere stroomvretende elektrische apparaten zoals een inductiekookplaat of elektrische oven actief zijn.Met Dynamic Load Balancing kan je klant voorkomen dat de stoppen eruit vliegen. 

In deze blogpost lees je: 

  • Wat Dynamic Load Balancing (DLB) is 
  • Hoe DLB werkt 
  • Wat het verschil is tussen DLB en static load balancing 
  • Wat de voordelen zijn van DLB 

Wat is Dynamic Load Balancing? 

Dynamic Load Balancing is een functie op een laadpaal die ervoor zorgt dat het energienetwerk van je klant niet overbelast raakt. Dankzij deze functie kan je klant nooit méér stroom gebruiken dan zijn netwerk aan kan en hoeft hij dus niet bang te zijn dat de stoppen doorslaan en hij zonder stroom komt te zitten. 

Hoe werkt DLB? 

Bij een laadpaal met DLB wordt ingesteld hoeveel stroom er maximaal door de aansluiting heen mag lopen. 

Heeft je klant bijvoorbeeld een aansluiting van 25A, dan zorgt DLB ervoor dat hij daar altijd net onder blijft. De apparaten in huis hebben hierbij voorrang op de elektrische auto.  

Dus als het stroomverbruik van je klant met koken, wassen en drogen op 15A zit, kan de auto nog met maximaal 10A laden. Als het nodig is, wordt het opladen van de auto zelfs stopgezet. 

Andersom registreert het systeem ook wanneer er meer capaciteit beschikbaar is. Op dat moment wordt er weer meer stroom naar de auto gestuurd en laadt de accu dus weer sneller op. 

Dit geldt ook als je klant zonnepanelen heeft die stroom opwekken op het moment dat hij zijn auto oplaadt. Dan wordt er minder stroom uit het net gehaald voor het laden van de auto en kan de auto sneller opladen.  

Dynamic load balancing vs. static load balancing 

Naast Dynamic Load Balancing is er ook nog Static Load Balancing. Hierbij wordt handmatig ingesteld hoeveel stroom de laadpaal of groep van laadpalen mag gebruiken. 

Bij Static Load Balancing is er geen verbinding met de meterkast en dus geen inzicht in hoeveel stroom er nog beschikbaar is. In plaats daarvan wordt het maximale vermogen bepaald door het piekverbruik. Je klant kan dus nooit sneller laden dan het maximale vermogen, zelfs als die ruimte er wel is. 

Voordelen Dynamic Load Balancing 

Aansluiting verzwaren vaak niet nodig 

De meeste huishoudens beschikken over een 1 fase-aansluiting van 25, 30 of 35A, of over een 3 fasenaansluiting van 3 x 25A. 

Om een elektrische auto te kunnen laden, moet de meterkast vaak verzwaard worden naar 3 x 35A, zeker als er meerdere elektrische apparaten in huis aanwezig zijn (denk aan een warmtepomp of een inductiekookplaat). Er zit immers een maximum aan de hoeveelheid stroom die op een bepaald moment gebruikt kan worden. 

Een aansluiting van 3x 35A is echter fors duurder dan een aansluiting van 3 x 25A. Bij Liander betaalt je klant op jaarbasis maar liefst ruim 1.100 euro meer! 

Dit staat nog los van de eenmalige aansluitkosten, de kosten voor een eventuele nieuwe meterkast en de kosten van de installateur. Een laadpaal met DLB is gemiddeld 150 tot 200 euro duurder dan een laadpaal zonder DLB, dus je klant kan veel beter voor een laadpaal met DLB kiezen dan zijn aansluiting te laten verzwaren. 

Laden met zonnepanelen 

Heeft je klant zonnepanelen op zijn dak liggen? Dan kan hij zijn laadpaal met DLB ook zo instellen dat de auto geladen wordt met zonnestroom, al dan niet aangevuld met stroom van het net. Dit is alleen niet heel efficiënt, want de auto begint pas te laden vanaf 6A. Alles daaronder gaat dus alsnog het net in.

Nooit méér stroom gebruiken dan de aansluiting aan kan 

Dankzij DLB maakt je klant op een veilige manier optimaal gebruik van zijn stroomaansluiting. Hij kan immers nooit per ongeluk meer stroom gebruiken dan zijn aansluiting aan kan. 

Geschikt om meerdere auto's tegelijk op te laden 

DLB werkt ook als je klant twee elektrische auto's heeft. Dan wordt de stroom netjes over beide auto's verdeeld. Je klant kan er ook voor kiezen om een bepaalde auto prioriteit te geven. Daarvoor heeft hij wel een slimme laadpaal met een app nodig. 

De Alfen Double Pro Line in de Memodo-shop is geschikt om twee auto’s tegelijk op te laden. 

Kortere laadtijd 

Een ander voordeel is dat de auto sneller vol is, omdat dankzij DLB altijd het maximaal beschikbare vermogen wordt gebruikt om de auto op te laden. Bij static load balancing zit je klant vast aan het maximale vermogen dat is ingesteld door de installateur. Zelfs als er op dat moment meer capaciteit beschikbaar is en hij dus best sneller zou kunnen laden.

Ook voor laadpleinen 

'Gewone' DLB werkt door één laadpaal met de meterkast te laten communiceren. Het is echter ook mogelijk om DLB in te zetten voor meerdere laadpalen op bijvoorbeeld een bedrijfslocatie. Dit heet smart charging. Hierbij verdeelt één laadpaal de beschikbare stroom over alle laadpalen die op dat moment actief zijn.

Laadpalen met Dynamic Load Balancing van Memodo 

Alle laadpalen in de Memodo-shop zijn voorzien van Dynamic Load Balancing. Voor de meeste laadpalen is hiervoor een aparte meter nodig, maar als je klant een slimme meter met P1-poort heeft en een laadpaal van Alfen, kan hij de slimme meter direct met de laadpaal van Alfen verbinden. De laadpaal kan dan zien hoeveel stroom hij mag gebruiken. 

Advies nodig bij het kiezen van de beste laadpaal voor jouw klant? Bel 088-7867243 of mail naar info@remove-this.memodo.nl.

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen
    Cookies @ Memodo. Daarmee is jouw bezoek aan Memodo extra lekker.

    Meer informatie