• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

De beste laadpaal voor thuis [2023]

Auto is aan het opladen via de stekker. Een lampje op de auto geeft dit aan.
Kennis over e-mobility
Bijgewerkt op 02. maart 2023
13 min. leestijd
Max_Middelman
Max Middelman

Nu elektrische auto’s steeds populairder worden, overwegen steeds meer mensen om thuis een laadpaal te installeren. Zo kunnen ze hun auto gemakkelijk opladen zonder dat ze naar een openbaar oplaadpunt hoeven te rijden. 

Lees in deze blogpost: 

  • Welke verschillende soorten laadpalen er zijn 
  • Waar je op moet letten bij het adviseren van een laadpaal 
  • Wat de beste laadpaal is voor thuis 

Waarom laden aan een laadpaal?

Maar eerst: waarom zou je een laadpaal gebruiken? Kan de auto niet gewoon opgeladen worden aan het stopcontact? Misschien krijg jij deze vraag ook weleens van je klanten. In theorie is het mogelijk om de auto op te laden aan het stopcontact, maar ideaal is het niet: 

  • Maximale output van 3,6kW, waardoor het laden van de auto erg lang duurt 
  • Lange oplaadkabel nodig 
  • Geen inzicht in stroomverbruik 
  • Geen energiemanagementsysteem (EMS) 
  • Kosten zijn voor de bewoner, ook bij een auto van de zaak 
  • Het stopcontact en de kabel kunnen oververhit raken 

Om deze redenen kan je klant dus beter investeren in een laadpaal.

Welke verschillende soorten laadpalen zijn er? 

Plug & Charge-laadpaal

Is je klant op zoek naar een goedkope laadpaal zonder toeters en bellen? Dan is een Plug & Charge-laadpaal de beste optie. Hier heeft je klant geen laadpas voor nodig. Auto koppelen en laden maar. Verder heeft de laadpaal geen scherm, maar wordt de laadstatus aangegeven met LED-lampjes en geluidssignalen.  

Laadpaal met smart charging-diensten 

Een andere optie is een laadpaal met smart charging-diensten. Voor deze laadpaal heeft je klant wel een laadpas nodig om het opladen te starten. Dit zijn de wat duurdere laadpalen, maar het voordeel is wel dat niet zomaar iedereen van de laadpaal gebruik kan maken. Deze laadpalen zijn vaak ook wat uitgebreider en zijn voorzien van een LCD-scherm. 

De laadpaal met smart charging-diensten biedt vooral voordelen voor de zakelijke rijder met een lease-auto, omdat de energieverbruikskosten verrekend worden via een serviceaanbieder. Hierdoor hoeft je klant zijn zakelijke kilometers niet voor te financieren. Een ander voordeel is dat deze laadpalen een simkaart bevatten, waardoor je klant meteen gebruik kan maken van zijn laadpaal. Verder is het mogelijk om het moment van laden af te stemmen op de beschikbaarheid van stroom of op basis van de elektriciteitsprijs. 

Laadpaal voorbereid voor smart charging 

Tot slot is er nog de laadpaal die voorbereid is voor smart charging. Deze laadpaal heeft dezelfde mogelijkheden als de laadpaal hierboven, maar je klant kan zelf kiezen uit serviceaanbieders voor het verrekenen van de laadkosten. 

In onze Memodo-shop vind je smart charging-laadpalen met software van Chargit of E-flux, maar ook laadpalen zonder software. Je klant moet dan zelf een abonnement afsluiten bij een serviceaanbieder. 

Waarop te letten bij het kiezen van een laadpaal voor thuis? 

1-fase- of 3-fasenlaadpaal

Een van de eerste dingen om op te letten is of de laadpaal een 1-fase- of 3-fasenaansluiting heeft. Een 3-fasenlaadpaal is een stuk sneller, maar oudere huizen beschikken vaak over een 1-faseaansluiting.  

In theorie is het mogelijk om met 1 fase te laden, maar dit gaat wel heel langzaam. Daarom is het een goed idee om de aansluiting te laten verzwaren naar een 3-fasenaansluiting. Daarmee is je klant ook meteen voorbereid op een all-electric toekomst. 

Bij Memodo bieden we zowel 1-fase als 3-fasenlaadpalen aan, maar met een 3-fasenlaadpaal kan je klant sneller laden. Bovendien kan deze ook aangesloten worden op een 1-faseaansluiting. Je klant laadt dan natuurlijk wel een stuk langzamer dan met een 3-fasenaansluiting. 

Laadpaal met Dynamic Load Balancing

Een ander aandachtspunt betreft Dynamic Load Balancing (DLB). Dit houdt in dat de laadsnelheid van de auto wordt afgestemd op hoeveel elektriciteit er op een bepaald moment gebruikt wordt in huis. Zo kan je klant voorkomen dat de stoppen eruit vliegen op het moment dat hij aan het laden is en er meerdere apparaten aan staan.

Als je klant bijvoorbeeld een aansluiting van 1x35A heeft en zijn auto kan laden met 32A, heeft hij 3A over voor de rest van het huis. Als hij andere elektrische apparaten wil kunnen gebruiken, terwijl de auto laadt, moet het vermogen van de laadpaal teruggeschroefd worden tot het punt dat wanneer alles aan staat de 35A niet overschreden wordt. In het geval dat je klant maximaal 20A kan gebruiken in huis, heeft hij dus nog 15A beschikbaar voor het laden van de auto. Dit betekent dat hij met slechts 3,45 kW kan laden, in plaats van 7,4 kW. 

Bij een laadpaal met DLB hoeft het vermogen van de laadpaal niet teruggeschroefd te worden. Die past zich immers voortdurend aan aan hoeveel stroom er beschikbaar is om de auto te laden. Er is dus geen risico dat de stoppen eruit vliegen en de laadsnelheid wordt alleen begrenst op het moment dat er andere elektrische apparaten gebruikt worden. Zodra deze klaar zijn, krijgt de laadpaal een seintje van de energiemeter dat hij weer meer vermogen kan gebruiken. 

Een ander voordeel van een laadpaal met DLB is dat het hiermee vaak niet nodig is om de meterkast te verzwaren. Je klant bespaart hiermee de eenmalige en jaarlijks terugkerende kosten die met het verzwaren van de aansluiting gepaard gaan. 

Wallbox of laadpaal

Verder kan je klant nog kiezen tussen een wallbox of een laadpaal. Het enige verschil is dat de wallbox aan de muur bevestigd wordt en een laadpaal op een paal staat. Voor de rest zijn het exact dezelfde installaties en wordt een wallbox ook vaak laadpaal genoemd. Je klant kan bijvoorbeeld voor een wallbox kiezen als hij geen eigen oprit heeft en dus geen laadpaal kan plaatsen. 

Stekker

Iets anders om op te letten is de stekkeraansluiting van de auto. Bijna alle moderne EV’s hebben een type 2-stekker (ook wel bekend als Mennekesaansluiting). Verder krijgen steeds meer EV’s een snellaadaansluiting mee, zodat ze onderweg bijgeladen kunnen worden op een snellaadstation. Hier is dan een CombinedCharging System (CCS) of een CHAdeMO-stekker voor nodig. 

Laadsnelheid

Niet alle auto’s laden even snel. Dit kan variëren van 3,7 kW tot 22 kW per uur. Heeft je klant een snelle laadpaal, maar een langzaam ladende auto? Dan zal zijn auto langzaam opladen. Hetzelfde geldt als een auto wel snel kan laden, maar de laadpaal dat vermogen niet kan leveren. Om deze reden is het belangrijk om de laadpaal op de auto af te stemmen.

Kies voor een laadpaal met een hoger vermogen dan de auto aan kan. Dan is de laadpaal meteen toekomstbestendig.

De beste laadpalen voor thuis van Memodo

Hieronder bespreken we per merk laadpaal in ons assortiment wat de bijzondere kenmerken zijn en voor wie deze laadpaal de beste keuze is. Dit hangt namelijk erg af van de situatie en specifieke wensen van jouw klant. 

Alfen

Alfen is een Nederlandse fabrikant, waarvan de laadpalen ook volledig in Nederland worden geproduceerd. De laadpalen van Alfen staan bekend om hun hoge kwaliteit en zijn voorzien van de modernste snufjes. Hierdoor bevinden ze zich wel in het hogere prijssegment. 

Bij Alfen vind je zowel een laadpaal voor thuis (de S-line) als een laadpaal die zowel voor thuis als zakelijk gebruikt kan worden (de Pro-line). De Eve Single S-line heeft een laadvermogen van 3,7 tot 11kW en kan zowel plug & charge gebruikt worden of met autorisatie via RFID. 

De Eve Single Pro-line gaat nog een stapje verder. Deze laadpaal beschikt over een laadvermogen van 3,7kW tot en met 22kW. Hij is bij Memodo zowel simlockvrij als met een simkaart van de betaalsystemen Chargit en E-Flux verkrijgbaar. Een laadpaal met een simkaart maakt op het moment dat hij wordt geïnstalleerd meteen verbinding met de betaalservice en je klant kan dan meteen met zijn laadpas betalen. 

Van Alfen is ook nog de Eve Double Pro-line verkrijgbaar, maar dit is een laadpaal voor de semi-openbare ruimte, zoals bedrijven en supermarkten. 

Voor wie?

Een laadpaal van Alfen is de beste keuze voor wie een Nederlands product van hoge kwaliteit zoekt of voor zakelijke rijders met een lease-auto. Bij laadpalen die voorzien zijn van een simkaart van Chargit of E-flux hoeven zij de stroom die ze laden niet voor te financieren, maar betaalt de werkgever. 

GoodWe

GoodWe is een van oorsprong Chinese fabrikant voor omvormers die sinds eind 2022 ook laadpalen aanbiedt. De laadpaal communiceert goed met de omvormer van GoodWe, waardoor je klant al zijn data in één app kan zien. Daarnaast kan hij met een laadpaal van GoodWe zijn auto vol laden met zonnestroom. De laadpaal van GoodWe is een wallbox die aan de muur bevestigd wordt. Hij is met een vermogen van 7kW tot en met 22kW verkrijgbaar in onze Memodo-shop. De 7kW-versie is geschikt voor een woning met een 1-fase-aansluiting. 

Voor wie?

Een laadpaal van GoodWe ligt het meest voor de hand voor huishoudens die al een omvormer van GoodWe hebben. Zij kunnen al hun data dan in één app bekijken. 

SMA

Net als GoodWe is ook SMA een omvormerfabrikant die de overstap richting laadpalen heeft gemaakt. In vergelijking met andere omvormerfabrikanten die dezelfde stap hebben gezet, heeft SMA het energiemanagementsysteem (SMA Sunny Home Manager 2.0) wel meer op orde. Je klant kan hier veel andere producten aan toevoegen om zijn hele energiemanagement in huis te regelen. Een nadeel is wel dat het energiemanagementsysteem van SMA een stuk prijziger is dan de smart meters van SolarEdge en GoodWe.

Bijzonder aan de laadpaal van SMA is dat je klant ervoor kan kiezen om zijn auto alleen maar te laden met zonnestroom.

Voor wie?

Een laadpaal van SMA is het meest geschikt voor huizen die ook al andere producten van SMA hebben. Met de Sunny Home Manager 2.0 kunnen zij het hele energiemanagement in hun huis regelen, inclusief het gedrag van hun laadpaal. 

SolarEdge

Het Israëlische SolarEdge is in Nederland het meest gebruikte omvormermerk voor thuis. Daarnaast staan ze bekend om hun optimizers en hebben ze thuisbatterijen in hun assortiment. Nu is er ook een wallbox van SolarEdge die gemonitord kan worden in de app waarin de andere producten van SolarEdge gemonitord worden. Zo kan je klant precies zien hoeveel stroom er wordt opgewekt en gebruikt en hoeveel procent van de zonne-energie naar de auto gaat of in huis wordt gebruikt. Hier heeft je klant wel de SolarEdge inline meter voor nodig, maar dat is iets goedkoper dan de Sunny Home Manager 2.0 van SMA. 

Voor wie?

Heeft je klant al een omvormer van SolarEdge? Dan is een laadpaal van SolarEdge een voor de hand liggende keuze. De apparatuur werkt goed samen en is eenvoudig te installeren. Je klant kan het laden van zijn auto starten door met de SolarEdge-app de QR-code te scannen. Bovendien kan hij zijn hele energie-ecosysteem monitoren in één app, in plaats van dat hij verschillende losse apps moet gebruiken. 

Sungrow

Sungrow is, net als GoodWe, een van oorsprong Chinese fabrikant van omvormers die met een vergelijkbare laadpaal op de markt is gekomen. Net als voor de laadpalen van GoodWe, SMA en SolarEdge geldt, kan je klant de data van de laadpaal in dezelfde app monitoren als de data van de omvormer. Zo heeft hij goed inzicht in hoeveel stroom er van de zonnepanelen naar zijn laadpaal gaat. 

Voor wie?

Een wallbox van Sungrow is de meest logische keuze voor wie ook al een omvormer heeft van Sungrow. Net als bij de andere fabrikanten die zowel een omvormer als een laadpaal aanbieden, hebben de producten hetzelfde design, werken ze goed samen en kun je ook bij Sungrow je data in één app bekijken. 

KEBA

Een laadpaal uit een heel andere hoek, is die van het Duitse KEBA. KEBA staat namelijk bekend om zijn betaalterminals en heeft veel ervaring op dat vlak. KEBA is qua populariteit en mogelijkheden te vergelijken met Alfen in Nederland. De laadpalen van KEBA zijn van degelijke Duitse kwaliteit en bevinden zich net als Alfen in het hogere prijssegment.

Interessant aan de laadpalen van KEBA is dat een laadpaal uit de X-serie als Master gecombineerd kan worden met een laadpaal uit de C-serie als Slave. Eén laadpaal (de Master) ontvangt alle data en communiceert met de Slaves. Het voordeel hiervan is dat er bij grote laadpleinen maar één toegangspunt nodig is voor de data. Dit is uiteraard minder relevant voor thuis.

Voor wie?

KEBA is geschikt voor wie een laadpaal van degelijke Duitse kwaliteit zoekt met vergelijkbare mogelijkheden als Alfen. Wel is KEBA vooral geschikt voor commerciële doeleinden. 

Mennekes

Mennekes is een bekend Duits, en vooral in Duitsland populair, merk dat onder andere de laadkabels voor Volkswagen levert. Ze zijn ook de uitvinder van de huidige stekker (T2-stekker) die overal wordt gebruikt. De laadpalen van Mennekes zijn in onze Memodo-shop verkrijgbaar met een vermogen van 11 tot 22kW en alleen voor 3-fasenaansluitingen. Zoals alle laadpalen in de Memodo-webshop beschikken ze over RFID en met sommige laadpalen is het mogelijk om de auto te laden met een overschot aan zonnestroom. Mennekes zit op hetzelfde prijspunt als Alfen. 

Voor wie?

Een laadpaal van Mennekes is geschikt voor wie een degelijke en betrouwbare laadpaal zoekt met niet te veel poespas. 

Autel

De nieuwste telg van de Memodo-laadpalenfamilie is het Chinese Autel. Net als de laadpalen vanMennekes, komen ook de laadpalen van Auteluit een heel andere hoek dan veel andere laadpalen. Autel houdt zich van oorsprong namelijk bezig met drones. Nu proberen ze de Europese markt te veroveren met goede producten met dezelfde technische specificaties van Alfen, maar dan voor de helft van de prijs. De laadpalen van Autel zijn verkrijgbaar met een vermogen van 7kW, 11kW of 22kW. 

Voor wie?

Vindt je klant het niet belangrijk waar de laadpaal gemaakt is, maar wil hij een laadpaal met goede technische specificaties tegen een lage prijs? Dan is een laadpaal van Autel het overwegen waard. Een ander voordeel van de laadpalen van Autel is dat je klant meer keuze heeft qua design. De laadpaal zelf is wit of zwart, maar de ring rondom de aansluiting kan in verschillende kleuren geleverd worden. 

De laadpalen van Autel zijn binnenkort verkrijgbaar in de Memodo-shop

Wat is de beste laadpaal voor jouw klant?

Dit hangt volledig af van de behoefte van je klant. Sommige klanten willen een simpele laadpaal met zo weinig mogelijk toeters en bellen. Andere klanten hebben twee elektrische auto’s en willen een laadpaal die twee auto’s tegelijk kan laden. En weer andere klanten gebruiken hun auto zakelijk en vinden het vooral belangrijk dat ze hun laadkosten niet hoeven voor te financieren. Dé beste laadpaal voor thuis bestaat dus niet. Wat de beste keuze is, verschilt per situatie. 

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste laadpaal voor jouw klant? Bel 088-0087200 of mail naar sales@remove-this.memodo.nl 

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen
    Cookies @ Memodo. Daarmee is jouw bezoek aan Memodo extra lekker.

    Meer informatie